دانستني هاي جهان ما


 






 

کشف راز سرعت کوسه ها
 

محققان با بررسي ساختار پوست کوسه ها دريافتند که اين جانداران با استفاده از حفره هاي موجود روي پوست خود مي توانند با سرعتي بالا شنا کرده و به راحتي و در همان سرعت تغيير مسير دهند. مطالعات جديد نشان مي دهد که کوسه ها براي افزايش سرعت حرکت در آب، روي پوست خود حفره هايي ايجاد مي کنند که شبيه به گودال هاي روي توپ گلف است. وجود همين حفره ها منجر به افزايش سرعت آنها مي شود.

گياهان نيز هنگام بيماري گريه مي کنند
 

گياهان هنگام جراحت، از طريق مواد شيميايي که از ريشه آنها متصاعد مي شود، درخواست کمک مي کنند. وقتي گياهي مورد هجوم عوامل بيماري زا مانند باکتري هاي مضر قرار مي گيرد، برگ هاي آن به ريشه پيغام مي فرستد و درخواست کمک مي کند که ريشه، اسيدي ترشح کند تا به کمک آن باکتري هاي سفيد به کار گرفته شوند. هارس بيس، دانشيار علوم خاک و گياه از دانشگاه دلاور گفت: «گياهان از آن چيزي که تصور مي شود عاقل ترند! مردم تصور مي کند که ريشه گياهان در برابر حملات عوامل بيماري زا واکنشي ندارند، در حالي که تحقيقات جديد نشان مي دهد گياهان راه هايي براي درخواست کمک از محيط اطراف دارند. گياهان در اين مواقع امواجي با طول موج بلند از برگ به ريشه ارسال مي کنند و ريشه با توليد مواد آلي، به اين درخواست کمک پاسخ مي دهد.»

مورچه ها غذاي شور دوست دارند!
 

بر خلاف باورهاي رايج، مطالعات جديد نشان مي دهد که مورچه ها نسبت به مواد غذايي نمک دار بيشتر از مواد شيرين از خود علاقه نشان مي دهند. تمام جانداران از حيوانات تا بشر براي حفاظت از اعصاب بدن و فعاليت هاي ماهيچه اي و تعديل ميزان آب بدن، نيازمند مصرف مقدار معيني از نمک هستند. با وجود اين که مورچه ها معمولاً براي تأمين انرژي مورد نياز خود به منابع شيرين هجوم مي آورند، اما مطالعات جديد نشان مي دهد که اين جانداران در شرايط مختلف طعم شوري را به شيريني ترجيح مي دهند. اين نتايج درباره مورچه هاي گياه خوار بيشتر صادق بود، زيرا مورچه هاي گوشت خوار نمک مورد نياز بدن خود را از بدن شکار تأمين مي کنند.
منبع:کوچه ما شماره 13